Lasten ruutuaikaa voi rajoittaa erilaisilla sovelluksilla, mutta vähintään koulussa oleminen tulisi olla hetki, jolloin kännyköitä ei käytetä ollenkaan. Kansanedustaja Sari Sarkomaa on nyt nostanut esille vaihtoehdon, että mobiililaitteiden käyttöä tulisi rajoittaa kouluissa myös välitunneilla. Tavoitteena on lisätä liikkumista, parantaa sosiaalisia taitoja ja edistää oppilaiden hyvinvointia.
Lasten ja nuorten puhelimenkäytöstä on tehty paljon tutkimuksia, joissa on havaittu mobiililaitteiden liiallisen käytön mahdollisia haittavaikutuksia. Tutkimukset ovat osoittaneet, että liiallinen ruutuaika voi heikentää keskittymiskykyä ja vaikeuttaa oppimista. Kännyköiden käyttö välitunneilla voi pahentaa tätä ongelmaa, kun aivot eivät saa kaivattua taukoa ruudusta.
– Välitunnit ovat hetki, jolloin lapset voivat olla aktiivisia ja kehittää taitoja, joita ei opetella oppikirjoista. Näitä taitoja ovat esimerkiksi yhteistyökyky, luovuus ja toisten huomioiminen, Sarkomaa sanoo.
Mobiililaitteiden käyttörajoitukset ovat jo arkipäivää monissa Pohjoismaissa. Tanskassa matkapuhelinten käyttö on kielletty peruskouluissa lähes kokonaan. Ruotsissa kännyköiden käyttö on sallittua vain opettajan luvalla, ja lainsäädäntöä ollaan laajentamassa koskemaan myös välitunteja. Norjassa kännykkäparkit ovat yleisiä, ja oppilaat jättävät laitteensa niihin koulupäivän ajaksi.