Sääolosuhteet vaikuttavat suomalaisten ostokäyttäytymiseen. Tämä on saatu huomata muun muassa Prismassa. SOKin tiedotteen mukaan lauha talvi on vähentänyt perinteisten talvitarvikkeiden kysyntää.
Ilmiö koskee muun muassa lämmintä pukeutumista. Pitkien alusvaatteiden myynnin kerrotaan olleen jopa 25 prosenttia pienempää edellisvuoteen verrattuna. Ilmankostuttimia on puolestaan myyty noin 10 prosenttia vähemmän kuin ajankohtana yleensä.
– Kyllähän sen ihmisluonnosta ymmärtää, että kun ulkona on plussaa, ei välttämättä mieti kerrospukeutumista, lumiharjaa autoon tai sitä, että sisäilma saattaa olla epämiellyttävän kuivaa, kertoo tiedotteessa Prisman kodin myyntipäällikkö Matti Viitanen.
Prismassa odotetaan kuitenkin myyntipiikkiä edellä mainituissa tuotekategorioissa pakkasten kiristyessä. Lämpimät talvisäät ovat myös lisänneet tiettyjen tuotteiden menekkiä, sillä elasinpesunesteen myynnissä oli marras-joulukuussa jopa yli 50 prosentin kasvu edellisvuoteen verrattuna. Myös esimerkiksi fleecevaatteiden kysyntä on kasvanut.