Turun ammattikorkeakoulu ja Turun yliopisto toteuttivat yhteistutkimuksen liittyen koulujen ääniympäristöön. Tutkimukseen osallistui 21 peruskoulua Etelä-Suomesta ja kyselyyn vastasi 361 koulun työntekijää. Tuloksen perusteella avoimet ja joustavat oppimisympäristöt aiheuttavat häiriöitä opetukseen.
–Uusien avoimien oppimisympäristöjen pitäisi tarjota mahdollisuuksia toteuttaa monimuotoisempaa toimintaa. Kuitenkin harvempi koki tilan tukevan opetusmenetelmiä joustavissa oppimisympäristöissä kuin perinteisissä suljetuissa luokkahuoneissa, toteaa erityisasiantuntija, ympäristöpsykologian dosentti Jenni Radun Turun ammattikorkeakoulusta.
–Häiriintyminen ääniympäristöstä avoimissa oppimisympäristöissä ei niinkään vaikuta liittyvän kovaan ääneen, vaan nimenomaan häiriöihin, jotka aiheuttavat mahdollisia keskeytyksiä ja tarkkaavuuden kääntymistä muuhun kuin opetukseen, tiivistää Radun.