Erilaiset huijaukset ovat valitettavan yleisiä verkossa ja sosiaalisessa mediassa. Yleinen huijauksen muoto on tietojenkalastelu, jossa kohteena oleva henkilö yritetään saada luovuttamaan arkaluontoisia tietoja luotettuina tahoina esiintyville rikollisille.
Traficomin alaisuudessa toimiva Kyberturvallisuuskeskus kertoo viikkokatsauksessa saaneensa ilmoituksen Postin nimissä liikkuvasta huijauksesta. Sosiaalisen median kauppapaikalla on esiintynyt yhteydenottoja, joiden lähettäjä esittää olevansa kiinnostunut myytävänä olevasta tuotteesta. Hän haluaa myyjän postittavan tuotteen.
Kyberturvallisuuskeskuksen tietoon tulleessa tapauksessa ostajana esiintynyt taho väitti hoitavansa postikulut ja tuotteen maksun OmaPosti Pron kautta. Myyjä sai kehotuksen kirjautua Postin sivustoa muistuttavalle sivustolle, johon olisi väitetysti pitänyt lisätä maksukortin tiedot maksetun summan saamiseksi. Todellisuudessa sivuston kautta yritettiin todennäköisesti kalastella myyjän pankkikortin tietoja.
Vastaavat huijausyritykset ovat verkon kauppapaikoilla melko yleisiä. Tuotteita verkossa myyvän kannattaa siis olla tarkkana, mikäli ostajaehdokas esimerkiksi kehottaa kirjautumaan epäilyttävälle sivustolle.