Käytettyjä autoja ei saa enää halvalla – vanhan korjaaminen ekologisempaa

Autot Lifestyle · Terhi Piiroinen

Kymmenen vuotta sitten sai toimivan 20 vuotta vanhan auton alle tuhannella eurolla. Vastaavat autot maksavat nykyään lähes 3.000 euroa. Moottori-lehden tekemän selvityksen mukaan halpojen autojen tarjonta on romahtanut viimeisen kymmenen vuoden aikana. Samaan aikaan hinnat ovat nousseet rajusti.

Oletettavasti yksi syy vanhojen autojen arvonnousuun on niiden huoltamisen ja korjaamisen helppous. Monissa uudemmissa autoissa pienikin vika voi edellyttää kallista huoltoa, koska ajoneuvojen elektroniikka ja sensorit vaativat erikoisosaamista ja -laitteita. Vanhemmissa autoissa moni pystyy tekemään huoltotöitä itse, eikä esimerkiksi jarrupalojen, pakoputken tai sytytystulppien vaihtamiseen tarvita diagnostiikkalaitteita tai erikoistyökaluja.

Autokorjaamoiden hinnoittelu on myös muuttunut. Modernit autot ovat niin monimutkaisia, että huoltokustannukset voivat nousta merkittävästi. Vanhojen autojen suosio kasvaa, koska niiden ylläpito on monelle taloudellisesti järkevämpää. Lisäksi vanhan auton loppuun ajaminen on ekologinen valinta.

Autoteollisuus on panostanut paljon uusiin, vähäpäästöisiin malleihin, mutta uuden auton valmistaminen kuluttaa aina valtavasti luonnonvaroja. Vanhan auton ajaminen loppuun ja sen kunnostaminen voi olla ympäristön kannalta kestävämpi vaihtoehto kuin uuden auton ostaminen, sillä suurin osa auton elinkaaren päästöistä syntyy valmistusvaiheessa.

Kierrätettävistä materiaaleista huolimatta uuden auton tuotanto vaatii valtavasti energiaa, metalleja, muovia ja kemikaaleja. Lisäksi harvinaisten maametallien louhinta sähköautojen akkuja varten aiheuttaa ympäristöhaittoja. Vanhan auton pitäminen liikenteessä mahdollisimman pitkään on ekologisesti perusteltua – varsinkin, jos se on teknisesti kunnossa ja sillä ajetaan kohtuullisia määriä.

Yksi merkittävä syy vanhojen autojen kysynnän kasvuun on se, että suuri osa suomalaisista ei saa osamaksurahoitusta. Lähes miljoona ihmistä joutuu hankkimaan autonsa käteisellä, mikä kasvattaa edullisten autojen kysyntää. Erityisesti eläkeläiset ja pienituloiset tarvitsevat edullisen auton esimerkiksi kaupassa ja lääkärissä käymiseen, mutta sama koskee myös työssäkäyviä, joille oma auto on välttämätön työmatkojen vuoksi. Moottorin mukaan inflaatio selittää osan hintojen noususta, se ei yksinään riitä kattamaan muutosta.

Edullisten autojen tarjonta on myös vähentynyt. Esimerkiksi vuonna 2007 Nettiautossa myytiin lähes yhtä paljon 100–500 euron autoja kuin 501–1.000 euron autoja. Vuoteen 2024 mennessä alle 500 euron autoja oli enää harvoin saatavilla, ja alle 1.000 euron autojen määrä oli pudonnut merkittävästi.

PS: Lue lisää autoista Jokamies.fi -verkkolehdestä.