Grillaaminen on suomalaisille tärkeä osa kesää, ja erityisesti makkara on grillaajien ehdoton suosikki. Lidlin teettämän kyselyn mukaan kävikin ilmi, että peräti 87 prosenttia suomalaisista grillaa makkaraa, ja kolmasosa nimeää sen grillinsä tärkeimmäksi tuotteeksi.
Kyselyn mukaan juustoiset ja lihaiset makkarat ovat erityisen suosittuja, ja nämä mieltymykset näkyvät myös kauppojen valikoimissa kesän lähestyessä. Lidl tuo kesälle 2025 valikoiman uusia makkaratuotteita, joissa korostuvat juustot ja korkea lihapitoisuus. Valikoiman kruunaa 87-prosenttisesti kotimaisesta lihasta valmistettu Urho-makkara, jota povataan kesän hittituotteeksi.
Kauppojen hyllylle ilmestyviä muita uutuuksia ovat muun muassa cheddar-jalapeno ja sinihomejuusto-valkosipuli -makkarat. Suurin osa makkarauutuuksista sisältää 65–72 prosenttia lihaa, ja ne yhdistävät erilaisia juustoja ja mausteita. Valikoimapäällikkö Siiri Oivasen mukaan suomalaisten suosikkiyhdistelmiä ovatkin erityisesti juusto ja mausteet, kuten jalapeno ja valkosipuli.