Kuningasidean kaksitoistahenkinen orkesteri on hitsautunut yhteen ystävyydestä. Osa yhtyeen jäsenistä on toiminut muusikkona jo vuosia, mutta mukana on myös soittajia, jotka ovat tarttuneet instrumentteihinsa ensimmäisen kerran tässä bändissä. Yhtye pohti alkutaivaltaan Staran haastattelussa.
Väinöväinön ja Polen silmistä huomasi hyvin syvän kunnioituksen yhtyeen tovereita kohtaan. Bändin ilmeisen hyvä yhteishenki lienee myös Kuningasideasta huokuvan sydämellisyyden ja sympatian voimanlähde.
– Me alettiin ensin 2008 Polen kanssa vähän friistailaa, ei nyt tekemään biisejä, mutta tuottamaan jotain ääntä. Jammailemaan, Väinöväinö aloitti tarinan Kuningasidean takaa.
– 2009 kesällä me pidettiin sellaiset avoimemmat ja isommat jamit. Sitten sinne tuli frendejä, ja aluks bändi oli vähän pienempi, eli seitsemän henkeä. Kun päästiin levyn tekoon, huomattiin yhtäkkiä, että oho, nyt on tullut frendejä lisää kelkkaan ja meitä oli 12, Pole nyökkäsi tyytyväisenä.
Kuningasideasta huokuu, että kokoonpano on löytänyt yhteisen sävelen. Vaikka ensimmäisellä levyllä oli monipuolisesti eri tyyleissä kaikuvaa musiikkia, määrittelee bändi itsensä enemmän rytmimusiikkia soittavaksi yhtyeeksi. Biisit ovat usein reggae-pohjaisia. Monen mielestä Suomi-reggae on kuitenkin jäänyt valitettavan laihaksi Jukka Pojan ja Soul Captain Bandin takavuosien huippumomenttien jälkeen. Kuningasidea tyrmäsi väittämän.
Pole kertoo, että reggaella on Suomessa vahva alakulttuurinsa, ja tästä on todisteena esimerkiksi Juhannuksena Mäntyharjulla järjestettävä Wibes-festivaali. Tapahtumassa pääsee näkemään runsaasti suomalaisen soundsystem-kulttuurin yhtyeitä, ja erityisesti reggaeen painottuvia kokoonpanoja. Kuningasidean lisäksi tapahtumassa esiintyvät muun muassa Raappana, King Shiloh, St. Rasta, Hossni ja Selecta Andor.
– On kuitenkin positiivinen asia, että rytmimusiikki sekä reggae ja takapotkukitara ovat saaneet ison mahdollisuuden Suomessa. Se ei ole keneltään pois, Väinöväinö jatkoi.