Kerroimme äskettäin lääkärikeskuksesta, joka on kieltänyt potilailtaan sosiaalisessa mediassa valittamisen. Sen sijaan klikan johtajat haluavat, että heidän asiakkaansa saapuvat henkilökohtaisesti paikan päälle kertomaan asioista, jotta ne voitaisiin hoitaa kuntoon yhteisymmärryksessä.
Sosiaalisen median suola on sen kautta tapahtuva avoimuus. Samalla kuitenkin on vaarana, että ihmiset eivät enää ymmärrä kertoa asioista yrityksille suoraan. Yleensä viestit menevät vain perille, mikäli videosta, kuvasta tai statuksesta tulee jollain tapaa viraali. Tällöin huomio on jo tosin kasvanut todella suureksi, vaikka ongelman olisi voinut korjata pienemmälläkin vaivalla.
Nyt mies valittaa videolla hiirenpapanasta. Sen sijaan, että hän olisi soittanut välipalafirman asiakaspalveluun, kävellyt kuitin kanssa kauppaan tai ottanut jollain muulla tavalla yhteyttä valmistajaan, on hän päättänyt kertoa juustopalastaan löytäneestä oletetusta hiiren kakasta kaksi minuuttia YouTubessa.
Yleensä tehtaat ottavat tällaisia tapauksia mielellään tietoonsa, sillä heidän järjestelmässään saattaa olla aukko tai vika. Palautteen ansiosta se voitaisiin korjata mahdollisimman pian ja samalla asiakkaalle menisi korvaus viallisesta tuotteesta. Papanavalittaja on kuvannut kesken työpäivänsä myös toisen videon autossaan, jossa kikkare komeilee juustoviipaleen päällä. Videoita on vaikea todistaa aidoksi.