IKEA keksi kataloginsa uudelleen: ”Kirjakirjasta ei lopu akku”

Viihdeuutiset · Terhi Piiroinen

Ruotsalainen huonekalujätti IKEA kokeilee rohkeasti erilaisia mainoskampanjoita televisiossa, netissä ja myymälöissä. Kerroimme viimeksi, kuinka Singaporessa sijaitsevassa IKEA:ssa voi adptoida koiria suoraan myymälässä olevien kuvien perusteella.

YouTube
YouTube

Nyt esittelyyn nousee yhtiön uusi bookbook, eli kirjakirja. Teknologian aikakaudella ihmiset saattavat haluta käsiinsä jotain aitoa. Internetin tarjoama dataähky voi olla yksi syy siihen, miksi ihmiset nauttivat yhä enemmän keittiössä kokkailemisesta tai luonnon parissa touhuamisesta. Aidot asiat kiinnostavat.

Lifestyle-ohjelmat kannustavat maanläheiseen elämään ja käsityöharrastusten pariin. Samaan aikaan kun muut yritykset satsaavat suuria summia verkkosivuihinsa ja nettimainontaan, on IKEA päättänyt tehdä perinteisestä ja painetusta katalogista kuuluisan.

Asialla on jälleen innovatiiviseen markkinointiin turvautuva IKEA Singapore, ja yhtiön mainosvideolla hehkutetaan 400 grammaa painavaa kuvastoa, joka ei pätki netin tavoin tai hävitä kirjanmerkkejään. Kaiken lisäksi sen käyttöikä on pidempi kuin yhdenkään tietokoneen akun. Perinteisen paperikatalogin mainos tekee hauskaa parodiaa älypuhelin- ja tietokonejättien keksintöjen lanseerausvideoista. IKEA on tuotemerkki, joka tunnetaan ympäri maailmaa. Yhtiöllä on yhteensä 349 liikettä 43 maassa.