Yhdysvaltalainen halpaliikejätti Wal-Mart, on maailman suurin vähittäismyyjä ja edustaa liikevaihdoltaan maailman yritysmaailman kärkikastia. Kauppaketju on myös Yhdysvaltojen, Meksikon ja Kanadan suurin yksityinen työnantaja.
Kerroimme viime vuonna, kuinka hypermarkettiketjun työntekijät joutuivat kerjäämään kaupan asiakkailta ruokaa, jotta voisivat järjestää perheilleen oikean joulun. Yritysjätti ei yksinkertaisesti maksa työntekijöilleen tarpeeksi palkkaa.
Nyt Racked-nettisivusto paljastaa, että 8.500 liikeen kauppaketju muutti äskettäin työntekijöidensä asuvaatimuksia ja pukukoodia. Asu koostuu jatkossa laivastonsinisestä tai valkoisesta kaulupaidasta, ja khakin tai mustan värisistä housuista, capreista tai hameesta.
Vähimmäispalkalla työskentelevien työntekijöiden on nyt vaadittu ostavan uudet työasut omasta pussista. Kauppaketju kustantaa asun päälle tulevan liivin, mutta ei ole valmis maksamaan uusien vaatteiden hankkimisesta. Valmiiksi taloudellisessa ahdingossa olevat työntekijät ovat protestoineet asiaa vastaan.
Wal-Martin myynti oli Wikipedian mukaan 1980-luvun alussa alle kaksi miljardia dollaria. 2000-luvulle tultaessa myynti oli liki 200-kertaistunut. Yritystoiminta perustuu omaan maahantuontiin, suuriin myyntieriin ja pieniin katteisiin – ja lähes ilmaiseen työvoimaan.