MTV Push ihmetyttää festarijärjestäjiä – minne rahat katosivat?

Viihdeuutiset · Stara.fi

Julkisin varoin rahoitettuja yleisötapahtumia on Suomessa erittäin rajallinen määrä, sillä viime vuosina varsinkin yksityisille tahoille myönnettyjä julkisia avustuksia on karsittu rankalla kädellä ympäri maata. Samalla kun tapahtumajärjestäjät jäävät pääsääntöisesti kokonaan ilman tukea, on yksittäinen tapahtuma nyt saamassa kahdessa vuodessa lähes kaksi miljoonaa euroa.

MTV-viihdekanavan järjestämän MTV Push -tapahtuman tukemiseen käytettiin tänä vuonna huikeat 850.000 euroa julkisia varoja, ja ensi vuodeksi samalle tapahtumalle on myönnetty yli miljoonan euron avustukset. 50 prosenttia tuesta maksaa Helsingin kaupunki, ja toinen puoli kuluista jaetaan tasan työ- ja elinkeinoministeriön ja opetus- ja kulttuuriministeriön kesken. Staran haltuunsa saamien asiakirjojen perusteella Helsingin Matkailu Oy haki rahaa hankkeeseen, joka oli hyväksytty Helsingin kaupunginhallituksessa 28. lokakuuta 2013.

Helsingin kaupunginhallituksen pöytäkirja
Helsingin kaupunginhallituksen pöytäkirja

Vastaavaa MTV Push -kokonaisuutta ei ole aiemmin järjestetty missään yksittäisessä kaupungissa, joten tapahtuman toimivuudesta ja sisällöstä ei ollut kokemuksia päätöksiä tehtäessä. Tavoitteet uudelle konseptille olivat kuitenkin korkealla.

– Tehtävänä on tavoittaa mahdollisimman moni maailman nuorista. Kerrotaan, että Helsinki on paikka, jossa kannattaa käydä. Tehdään tapahtumahetki, jonne pääsyä maailman nuoret tavoittelevat ja jota he seuraavat mediassa. MTV on kohderyhmän kiistatta tavoittava kansainvälinen media. Yhteistyössä tehtävä markkinointikonsepti tavoittaa 470 miljoonaa kotitaloutta, MTV Push -tapahtumapäällikkö Salla Machere kirjoittaa hakemuksessa.

– Kaupungin strategiaohjelman 2013 – 2016 mukaan Helsinkiin haetaan suurtapahtumia ja kilpailukyvyn kannalta merkittäviä kongresseja yhdessä yhteistyökumppaneiden kanssa. MTV Push Helsinki olisi toteutuessaan strategian mukainen suurtapahtuma. Lisäksi se olisi merkittävä kaupunkimarkkinoinnin väline, Helsingin kaupunginhallituksen pöytäkirjassa todettiin 28.10.2013.

Lopulta kuitenkin vain tapahtuman hintalappu viittasi suurtapahtumaan, ja sen myötä odotukset tapahtumaa kohtaan olivat korkealla. Ongelmia ilmeni kuitenkin jo ennen H-hetkeä, kun tapahtumaan jouduttiin haalimaan ilmaiseksi täyteyleisöä sosiaalisessa mediassa. Lopulta Helsingin Lasipalatsille saapui vain kourallinen yleisöä, ja tapahtuman jatkobileisiin The Circus -yökerhoon vain muutama sata ihmistä.

Projektin varsinainen päätuote on kuitenkin MTV World Stage -ohjelmasarjassa myöhemmin useissa eri maissa esitettävä televisiokooste tilaisuudesta. Lisäksi 11 maassa esitetään markkinointikampanja ja toimituksellista sisältöä. Niiden tavoittamaa yleisöä on vaikea arvioida etukäteen.

Minne rahat katosivat?

Helsingin kaupunginhallituksen pöytäkirja
Helsingin kaupunginhallituksen pöytäkirja

Nyt, tapahtuman osoittauduttua täydelliseksi flopiksi, erityishuomio on kiinnittynyt tapahtumaan käytettyyn valtavaan rahasummaan ja sen perusteisiin. Stara selvitti tänään kokeneilta tapahtuma- ja festivaalijärjestäjiltä samankaltaisten tilaisuuksien järjestämisen kokonaiskustannuksia. Ammttilaisten mukaan nyt järjestetyn tapahtuman käypä budjetti on esiintyjäpalkkioiden suuruudesta riippuen korkeintaan noin 150.000 euroa, jos tapahtuma on suunniteltu noin 10.000 ihmisen mukaan.

150 Bajamaja-vessaa

MTV Push -tapahtuman avustushakemuksessa on liitteenä myös alustava budjetti. Siinä esimerkiksi tapahtuman vessoihin on budjetoitu 15.000 euroa. Staran saamien tietojen mukaan päivän hinta yhdelle siirrettävälle Bajamaja-vessalle on tänä kesänä ollut hieman alle sata euroa sisältäen kuljetuksen, tyhjennyksen, vessapaperit ja huollon. MTV Push -tapahtuman vessabudjetilla Narinkkatorille olisi siten saanut peräti 150 vessaa.

325 järjestysmiestä kahdeksi päiväksi

Toinen erityistä huomiota osakseen saanut budjetin kohta oli turvallisuus, johon oli budjetoitu 130.000 euroa. Staran tapahtumajärjestäjiltä saamien tietojen mukaan järjestysmiehiä välittävien yritysten käypä hinta on tänä kesänä ollut noin 25 euroa tunnilta sisältäen arvonlisäveron. Budjetoidun mukaan Narinkkatorilla olisi siten pitänyt olla järjestysmiehiä 5.200 miestyötunnin edestä, eli 325 järjestysmiestä kahdeksan tuntia kahtena päivänä. Paikalla olleiden mukaan alueella ei kuitenkaan näkynyt tavallista enempää järjestysmiehiä. Keskimäräinen kesäfestivaali käyttää järjestysmiehiin kolmessa päivässä noin 40.000 – 50.000 euroa arvonlisäveroineen.

Ruisrockin päälava kolmeksi päiväksi

MTV Push -tapahtuman budjetissa on laskettu esiitymislavan, äänentoiston, valojen ja videoscreenien kokonaishinnaksi 125.000 euroa. Staran haastattelemien tapahtumajärjestäjien mukaan summalla saisi esimerkiksi Ruisrockin päälavan äänentoistoineen, valoineen ja videoscreeneineen kolmen päivän ajaksi. Helsingissä ei kuitenkaan nähty varsinaista esiintymislavaa lainkaan, sillä päätapahtuma järjestettiin The Circus -yökerhossa, jonka vakituinen lava toimi samalla tapahtuman esiintymislavana.

Staran haastatteleman asiantuntijan mukaan The Circus -yökerhon esiintymislavan tuunaukseen ja videonäyttöihin oli käytetty budjetoidun 125.000 euron sijaan korkeintaan 15.000 euroa. Yökerhossa järjestetyn konsertin kulut olisi voitu kattaa ainakin pääosin lipputuloilla. Varsinaisia kustannuksia MTV Push -tapahtumalle olisi siten tullut ainoastaan muista oheistilaisuuksista, joissa ei kuitenkaan nähty festaritason esiintymislavaa ja siihen liittyvää tekniikkaa.

Laskelmassa on huomioitava, että tapahtumakokonaisuuteen liittyi myös työpajoja, miniseminaari, avoimia ovia ja tapahtumia, kuten Talent Village ja Block Party. Niiden toteutuksen kustannuksista Staran toimitus ei saanut arviota. Helsinki ja Suomen valtio eivät kuitenkaan maksaneet pelkästään tapahtuman järjestämisestä, vaan ostivat samalla myös puhdasta mainostilaa tilaisuuden järjestäneeltä MTV-viihdekanavalta 270.000 eurolla.

Helsingin kaupunginhallituksen pöytäkirja
Helsingin kaupunginhallituksen pöytäkirja

850 000 euroa oli vasta alkua

Kuluvaa vuotta 2014 koskeva 850.000 euron avustus oli kuitenkin vasta alkua, sillä Helsingin kaupunginhallitus teki samalla päätöksen osallistua MTV Push -tapahtuman rahoittamiseen myös ensi vuonna. Kaiken lisäksi budjetti kasvaa ensi vuodelle merkittävästi nousten yli miljoonaan euroon. Vuoden 2015 kokonaisbudjetiksi kerrotaan 1.050.000 euroa, josta Helsingin kaupunki maksaa 525.000 euroa ja toisen puolen kaksi ministeriötä puoliksi.