Alkoholi sekä sen käyttötottumukset ja tapakulttuuri ovat olleet voimakkaasti esillä suomalaisessa mediassa. Alkoholin mainostamisen täyskielto on saanut aikaan mielipidevyöryn, jonka mukaan myös paljastavat vaatemainokset ja pikaruokalaiden hampurilaismainokset tulisi kieltää yhtä vahingollisina.
Suomi havittelee alkoholimainonnan kieltämisellä alkoholiongelmien pienentämistä. Todellisuudessa mainosten kieltäminen ei kitke ruohonjuuritasolla itävää ongelmaa. Apu saattaa kuitenkin löytyä tulevaisuudessa lääketieteen piiristä, jolloin pahimpien ongelmakäyttäjien, eli alkoholistien syvään juurtuneet mielihalut, kitketään pois kemiallisesti.
Mikäli henkilöllä ei löydy selkärankaa haitallisen juomisen lopettamiseen, voi ongelmakäyttöä estää jatkossa Nalmefene-pillerin avulla. Suomalaisen Contral Pharman kehittämä ja tanskalaisen Lundbeckin markkinoille tuoma tuote ei eliminoi alkoholiin liittyviä mielihaluja kerralla, vaan muuttaa ihmisen tuntemuksia pikkuhiljaa. Pillerireseptejä on kirjoitettu esimerkiksi Skotlannissa jo vuoden päivät, The Guardian raportoi.
Tutkimusten mukaan alkoholinkäyttö on vähentynyt ongelmakäyttäjillä 61 prosenttia, kun lääkettä oli käytetty samaan aikaan terapian kanssa puolen vuoden ajan. Asiantuntijoiden mukaan lääkkeen avulla on säästetty pelkästään Britanniassa 1.854 henkeä ja alkoholista aiheutuvia sairauksia ja vammoja peräti 43.074 kappaletta.