Suomalaiset ovat jonottamisen mestareita. Tuoreessa muistissa on tapaukset, joissa ihmiset ovat jonottaneet kauppakeskusten ja liikkeiden ovien edessä tuntikausia ilmaisten ämpäreiden, karkkien tai kahvin takia – eli tuotteiden, joiden arvo on vain muutamia euroa.
Yhdysvalloissa samanlaisen ilmiön saa aikaiseksi kiitospäivän jälkeen vietettävä perjantai, Black Friday, jota vietetään nykyisin myös Suomessa.
Ihmiset hamstraavat nykyisin ympärilleen turhaa materiaa, joka määrittelee heidän hyvinvointinsa ja elintasonsa mittarin. Ruokaa syödään enemmän kuin koskaan aiemmin ja kulutusjuhlat kukoistavat kuukausien ajan. Suomessa nähtiin ensimmäisiä joulukalentereita kauppojen hyllyillä jo lokakuun alussa. Nyt verkkovideolla vertaillaan amerikkalaisten suhtautumista Black Fridayn tarjouksiin viime vuoden ja vuoden 1983 välillä.
Meno on muuttunut melkoisesti 30 vuodessa, kun epätoivoisimmat jonottavat nykyisin tuotteita jopa viikon etukäteen kauppakeskusten ovien eteen leiriytyen. Black Friday tunnetaan rapakon takana joulumyyntien käynnistyspäivänä, ja marketit asettavat myymälöihinsä usein huikeita tarjouksia sen kunniaksi. Kauppiaat hierovat tyytyväisesti käsiään yhteen ihmisten kulutushysterian edessä, sillä meno on kuin villieläinpuistossa.