Aforismien ja inspiroivien mietelauseiden jakaminen sosiaalisessa mediassa on monille arkipäivää. Ontariossa sijaitsevan Waterloon yliopiston psykologit ovat tutkineet, minkälaiset ihmiset jakavat mieluiten valmiiksi kirjoitettuja mietelauseita sosiaalisessa mediassa.
Tutkijat ovat huomanneet, että muiden kirjoittamien viisauksien jakaminen on yhteydessä henkilöiden älykkyysosamäärään. Ihmiset, jotka jakoivat muiden kirjoittamia aforismeja eivät olleet yhtä älykkäitä kuin muut koehenkilöt.
Yliopiston tutkimukseen on osallistunut 845 vapaaehtoista koehenkilöä. Jokaiselle heistä jaettiin kyselylomake, joissa heidän piti kertoa mitä mieltä he olivat erilaisista elämänviisauksista, uskomuksista ja salaliittoteorioista. Heidän piti myös kertoa, mikäli he samaistuivat kyselyn väittämiin. Tutkimuksen päätutkija psykologi Gordon Pennycook huomasi, että vähä-älyisemmät olivat eniten samaa mieltä kyselyssä esitettyjen elämänviisauksien kanssa.
He myös kertoivat, että jakaisivat viestin mielellään myös muiden kanssa. Daily Mail -lehden mukaan tutkimuksen tulokset on julkaistu Judgment and Decision Making -julkaisussa. Ihmiset, jotka jakavat henkilökohtaisia ajatuksia, viisauksia ja mietteitä sosiaalisessa mediassa ovat tutkimuksen mukaan älykkäämpiä kuin ne, jotka jakavat muiden kirjoittamia mietelauseita.
Scientists find link between people who share 'inspirational' quotes and low intelligence https://t.co/mgBuClIhmO pic.twitter.com/qZSBehec1K
— ITV News (@itvnews) 3. joulukuuta 2015
Remember #compassion starts with you #wellnesswednesday #inspirationalquotes pic.twitter.com/kone0WNcmv
— YBC (@YelloBC) 25. marraskuuta 2015