Hyvä työntekijä on ajoissa, hoitaa työnsä hyvin, on innostunut siitä mitä tekee, on tunnollinen ja osaa työskennellä muiden kanssa. Hyvän työntekijän ominaisuuksien listaa voisi jatkaa loputtomiin, minkä vuoksi työhyvinvointiin erikoistunut Lindsay Pollack onkin antanut työntekijöille poikkeavia neuvoja.
Lidsay Pollack on kertonut Huffington Post -lehdelle, millaisia asioita työntekijän ei kannata koskaan sanoa omalle työnantajalleen.
1. Se ei ole minun syytäni
Jos jokin asia on mennyt pieleen, se on mennyt pieleen. Sormella osoittaminen tai vastuun pakoileminen ei tässä tilanteessa kannata vaikka vahinko ei todellisuudessa olisikaan syytäsi. Parempi vaihtoehto on auttaa miettimään, miten asian voisi ratkaista.
2. Tarvitsen lisää palkkaa
Ei kannata koskaan sanoa, että tarvitsee tai haluaa enemmän palkkaa. Palkankorotuksen pyytämistä tulisi lähestyä aina perusteluin, jotka liittyvät työntekijän arvoon yrityksessä ja siihen, mitä hän osaamisellaan tuo yritykselle.
3. Minulla on sellainen tunne, että…
Intuitio voi olla hyvä asia, mutta työnantajalle ei kannata perustella mitään sillä, että sinulla on aavistus. Perusteluiden on aina hyvä pohjautua faktaan tai kokemukseen.
4. Olen jo yrittänyt sitä
Jos pomosi ehdottaa sinulle jotain, jota olet jo yrittänyt, älä sano sitä hänelle tällä tavalla. Työnantajasi ei luultavasti ole tyhmä. Yrityksesi on saattanut mennä pieleen sen vuoksi, että et tehnyt asiaa oikein. Sama asia uudelleen tehtynä voi myös tuottaa tällä kerralla tulosta sillä olosuhteet ovat voineet muuttua. Selitä, mitä olet tehnyt aiemmin ja selvitä olisiko työnantajalla ehdotuksia siihen miten toimintatapaa pystyisi muuttamaan.
5. Se ei kuulu työnkuvaani
Työnkuvasi on luultavasti tehdä työnantajan sinulle osoittamia tehtäviä, joten sinun asiasi ei ole kertoa työnantajallesi sitä, mitä sinun ei tule tehdä työpäiväsi aikana.