Markkinointimateriaaleissa ja mallikuvissa nähtäviä kaunottaria muokataan nykyisin varsin runsaasti myös kuvien ottamisen jälkeen, kun digitaalinen kuvankäsittely on ennemminkin sääntö kuin poikkeus. Liika on kuitenkin liikaa.
Nyt Britannian viranomaiset ovat nimittäin päättäneet kieltää kosmetiikkamainoksen, jonka kuvaa oli muokattu liikaa. Viranomaisten mukaan kuva oli nimittäin muuttunut harhaanjohtavaksi digitaalisen silottelun myötä. Katso hyllytetty mainoskuva tästä.
Kyseessä oli Olay Definity -silmänympärysvoiteen kampanja, jonka mainoskuvassa poseeraasi takavuosien kohuttu supermalli Twiggy. Hän teki nyt ensimmäisen mainoskampanjansa 25 vuoteen. 60-vuotias entinen mallikaunotar esitteli kuinka voide silottaa ryppyjä ja kertoi myös omin sanoin kuinka ”Olay on salaisuuteni valoisiin silmiin”.
Pian kuitenkin selvisi, että mainoksessa oli käytetty hieman liikaa kuvankäsittelyä. Nyt mainosmaailmassa pohditaankin, että millainen määrä käsittelyä on sitten sallittua, sillä käytännössä kaikkia kuvia käsitellään jotenkin.