Parhaillaan Suomessa eletään juhannusviikkoa, josta saadaan toivottavasti nauttia helteessä. Viime yö oli vuoden lyhyin. Talvirenkaat ovat kuitenkin taas ajankohtaisia jo muutaman kuukauden kuluttua. Selvitimme asiantuntijan kanssa mitä eroa on kitka- ja nastarenkailla.
Artikkeli on tehty kaupallisessa yhteistyössä Rengas-Online.comin kanssa kanssa.
Talvirenkaita on pääsääntöisesti kahdenlaisia, kitkat ja nastat. Näiden välistä löytyy myös moderni nastakitka, mutta ne eivät ole vielä kovin laajalle levinneitä ja tekevät vasta tuloaan. Mitä eroa näillä kahdella sitten on? Mihin ne soveltuvat? Kumpi on parempi?
Kitkojen ja nastojen erot
Kitkarenkaat ovat suhteellisen yleisiä, sillä ne kestävät melko pitkään, eikä kuljettajan tarvitse huolehtia irtoilevista nastoista. Niissä on kuitenkin huonona puolena heikko pitävyys jäällä, vaikka ne pitävät lumella nastaa paremmin. Kitkarenkaat ovat erikoista kumia, joka pitää suhteellisen hyvin myös ilman nastoja.
Nastarenkaat taas ovat yleisesti ottaen ominaisuuksiltaan parempia, varsinkin jäällä. Ne ovat tavallisia kumirenkaita, johon on upotettu nastoja. Ongelmia niissä on kuitenkin muun muassa nastojen irtoaminen. Myös loskapito ja pito pehmeällä lumella ovat heikompia kuin kitkarenkaissa. Nastarenkaat toimivat kuitenkin parhaiten vaikeissa olosuhteissa.
Rengastyyppejä pääsee vertailemaan osoitteessa Giga-Rengas.fi.
Kumpi nyt on se parempi?
Kumpikaan rengastyyppi ei sinällään ole objektiivisesti parempi, vaan ne soveltuvat erilaisiin käyttötarkoituksiin ja erilaisiin ympäristöihin. Etelämmässä kitka on parempi, sillä jäätä on niin harvoin. Pohjoisemmassa nasta on ehdoton ykkönen, sillä jääpito on tärkeää kokoaikaisen jääpeitteen kanssa selviämiseen.
Edellä mainittujen renkaiden hybridi, nastakitka, tekee vasta tuloaan ja ovat vielä melkoisen hintavia, mutta uusi tulokastyyppi voi tulevaisuudessa olla paras talvirengas vaihtelevaan talvisäähän. Renkaiden tyyppiä tärkeämpää on, että renkaat ovat hyvässä kunnossa ja niiden kuntoa tarkkaillaan säännöllisesti.