Sosiaalisen median käytön yleistyessä ihmiset kuvasivat aikoinaan lähinnä ihmisiä, perhettä, ystäviään ja maisemia. Osa alkoi vähitellen nostamaan omaa asemaansa kuvaamalla elämäntyylistä kertovia asioita kuten merkkituotteita, kalliita autoja ja kutsuvierastilaisuuksia. Jonkin ajan kuluttua sosiaalisen median alkoi valtaamaan lukemattomat annoskuvat.
Yksi viidestä sosiaalisen median käyttäjästä on julkaissut kuluneen kuukauden aikana vähintään yhden ruokakuvan sosiaalisessa mediassa. Ruoasta on pienen ajan sisällä tullut merkittävä mittari sen suhteen miten ylellistä tai terveellistä elämää henkilö viettää.
Noin 30 prosenttia 18-34 -vuotiaista kertoi Daily Mail -lehden mukaan julkaisevansa säännöllisesti ruokakuvia. 44 prosenttia heistä myönsi käyttävänsä enemmän vaivaa ruoanlaittoon ja siihen mitä he valmistivat sen vuoksi, että he saisivat annoksesta hienon kuvan.