Lentomatkustajia korvausasioissa auttava AirHelp ilmoittaa seisovansa Kuluttajaliiton rinnalla vastustamassa Finnairin epäoikeudenmukaisia käytäntöjä. Kuluttajaliitto tuomitsi Finnairin menettelyn, jossa lentoyhtiö jättää maksamatta matkustajilleen asianmukaisia korvauksia perutuista lennoista.
Kuluttajaliitto ei ole ainoa lentoyhtiön toiminnan tuomitseva taho. Syyskuussa kuluttaja-asiamies vei Finnairin markkinaoikeuteen lentomatkustajien oikeuksien rikkomisesta. Nyt AirHelp kertoo kohtaavansa jatkuvasti harkitulta vaikuttavaa menettelyä, jolla lentoyhtiöt pyrkivät välttämään lakisääteisen korvausten maksamisen. Finnair on harjoittanut käytäntöä, jossa yritetään tarjota kuluttajille vakiokorvausta pienempää summaa.
– Lisäksi yritys viittaa jatkuvasti ”poikkeuksellisiin olosuhteisiin”, vaikka syyt näille viivästyksille olisivat selkeästi EU-asetuksen piirissä. Tämä on täysin ristiriidassa sen kanssa, että Finnair pyrkii luomaan kuvaa korkeasta asiakaspalvelun tasosta, AirHelpin maajohtaja Aleksi Seppo toteaa.
Kuluttajaliitto kertoo, että Finnairia koskevien valitusten määrä kasvoi 70 prosenttia vuodesta 2015 vuoteen 2016. Lähes joka kymmenes Kuluttajariitalautakuntaan tulleista valituksista koskee Finnairia. Finnair ei kaikissa tapauksissa maksa kuluttajille täysimääräistä korvausta tapauksissa, joissa lennot ovat viivästyneet tai peruuntuneet teknisistä syistä.
– AirHelpin näkökulmasta vaikuttaa epäreilulta, että Finnair järjestelmällisesti jättää maksamatta lainmukaisia vakiokorvauksia matkustajilleen, mutta samalla maksaa lisäeläkkeitä johdolleen veronmaksajan edustajan ohjeiden vastaisesti, Seppo sanoo.