Lentojen myöhästymiset ja peruuntumiset ovat arkipäivää varsinkin paljon matkustaville. Muutama vuosi sitten tuli mahdolliseksi hakea lentoyhtiöiltä korvauksia myöhästymisistä, mutta odottamattoman harva matkustaja on niin kuitenkaan tehnyt. Tuore EU-tuomioistuimen päätös muuttaa kuitenkin nyt paljon.
Tähän saakka lentoyhtiöt ovat pitäneet yhtiöiden sisäisiä lakkoja myöhästymisten ja peruuntumisten syinä, joista ei makseta korvauksia. Asia vietiin lopulta EU-tuomioistuimeen, joka on nyt päättänyt, että lentoyhtiön sisäisten lakkojen takia tapahtuneista myöhästymisistä ja peruuntumisista täytyy maksaa korvaukset normaalisti. Kaiken lisäksi päätös kattaa takautuvasti kolme edellistä vuotta.
Päätöksen myötä myös suomalaisten lentomatkustajien kannattaa muistella onko omalle kohdalle sattunut myöhästymisiä tai lentojen peruuntumisia lakkojen vuoksi. Mikäli niin on, kannattaa asiasta hakea korvauksia. Esimerkiksi Finnairin henkilökunta lakkoili vuodenvaihteessa 2016-2017.
– Tähän asti kaikenlaiset lakot on luettu poikkeusolosuhteiksi, eivätkä niistä johtuvat myöhästymiset tai peruutukset ole olleet korvausvelvoitteen alaisia. Tuomioistuimen päätöksen nojalla pelisäännöt tarkentuvat, sillä edes odottamattomia lakkoja ei enää lueta poikkeusolosuhteiksi, matkustajille korvauspalveluja tarjoava AirHelp kommentoi.
– Vastedes lentoyhtiöt ovat velvoitettuja tapauksesta riippuen jopa 600 euron matkustajakohtaisiin korvauksiin, jos lennot myöhästyvät tai peruuntuvat lentoyhtiön henkilökunnan lakkoilun takia. Päätös vahvistaa Euroopassa matkustavien henkilöiden kuluttajansuojaa merkittävästi.
AirHelp ilmoittaa avaavansa EU-tuomioistuimen päätöksen myötä tuhansia jo kertaalleen suljettuja hakemuksia ja vie ne uudestaan käsiteltäviksi. Yhtiö on lähipäivien aikana yhteydessä matkustajiin, joita asia koskettaa. AirHelp lisäksi kannustaa kaikkia muitakin kuluttajia, joiden matkantekoa lakot ovat vaikeuttaneet, hakemaan taloudellista korvausta lentoyhtiöiltä.
– Vuosien ajan lentoyhtiöt ovat yrittäneet vähätellä korvausvelvoitettaan vetoamalla siihen, että niiden omasta toiminnastaan johtuvia häiriöitä tulisi käsitellä poikkeusolosuhteiden vallitessa tapahtuneiksi. Päätös puhaltaa uusia tuulia koko alalle, kommentoi AirHelpin Suomen-maajohtaja Aleksi Seppo.