Suomessa ihmeteltiin taannoin Laidun Hereford -lihantuottajan mainoskampanjaa, joka mainoslauseena oli ”Parempaa lihaa kuin Tinderissä”. Mainoksesta nousi kohu, koska joidenkin suomalaisten mielestä se oli hyvän tavan vastainen, ja Mainonnan eettinen neuvosto oli lopulta samaa mieltä.
Mainonnan eettinen neuvosto totesi mainoslauseen hyvän maun vastaiseksi ja naisia syrjiväksi. Monet suomalaiset olivat kuitenkin vahvasti eri mieltä neuvoston vanhoillisen näkemyksen kanssa, sillä Tinderiin viittaaminen ei viittaa kumpaankaan sukupuoleen. Yritys sen sijaan sai valituksesta merkittävästi lisähuomiota mainiolle kampanjalleen.
– Neuvoston ratkaisu lisäsi tunnettavuuttamme ja kantelun mukanaan tuoma kohu oli tehokkaampaa mainosta kuin itse mainoskampanja. Kyseinen ratkaisu oli kaikkineen hyvin tarkoitushakuinen ja ehkä juuri siksi se kääntyi eduksemme, Laidun Herefordin Jussi Harju kertoo.
Nyt Laidun Hereford aiheuttanee neuvostolle taas harmaita hiuksia, sillä se teki paluun uudella pikkutuhmalla mainoskampanjalla. Uudessa kampanjassa 30 linja-autoa varustetaan 20 viikon ajaksi uusilla mainoslauseilla, jotka ovat ”Koolla ei ole väliä – kunhan sitä saa riittävän usein” ja ”Hyvin pidettyä lihaa”.