Sosiaalisessa mediassa leviää koko ajan lukemattomia huijauksia, joilla pyritään saamaan ihmiset osallistumaan joko vain tykkäämällä ja jakamalla tai pahimmassa tapauksissa jättämään jopa salaiset pankkitunnuksensa. Viime päivinä tuhannet suomalaiset ovat langenneet IKEA-yrityksen nimissä levitettävään huijaukseen.
Huijauksessa huonekaluyhtiön väitetään jakavan 150.000 eurolla lahjakortteja. Sosiaalisen median ammattilainen Ville Kormilainen nosti aiheen tänään esiin Facebookissa. Hän totesi, ettei riitä, että medialukutaitoa yritetään opettaa pelkästään lapsille.
– Mutta ihan samalla tavalla pitäisi kehittää ämpärikansan medialukutaitoa. Pro tip: Jos kisa kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se harvemmin on sitä. Pro tip 2: Näistä huijaussivuista näkee kyllä mediataidotonkin ihan yhdellä silmäyksellä, onko asiallinen sivu vai ei, Kormilainen vinkkaa.
Kormilaisen mukaan huijaus oli päivityksen julkaisuhetkellä saanut jo 13.000 reaktiota, 7.000 jakoa ja 13.000 kommenttia. Niistä osassa kilpailun todetaan olevan huijaus, mutta valtaosa on tosissaan osallistumassa kilpailuun.
– Nyt valot päälle jengi, oikeesti, Kormilainen neuvoo.