Asiakaspalvelutyö vaatii oikeanlaista kykyä tehdä asiakkaan osto- tai palvelukokemuksesta mieluisan. Esimerkiksi Yhdysvalloissa tarjoilijoille on tapana antaa tippiä, eli juomarahaa onnistuneesta asiakaspalvelukokonaisuudesta. Tämä takaa puolestaan sen, että asiakas saa erinomaista palvelua tarjoilijalta.
Asiakaspalveluammatin piiriin voidaan lukea kaikki ihmisten kanssa tekemisissä olevat työt, aina taksikuskeista parturikampaajiin. Myyjien, tarjoilijoiden ja muiden alojen ammattilaisten asiakaskuntiin kuuluu hyvin monenlaisia ihmisiä – myös hankalia asiakkaita.
Asiakaspalvelijan tulee kuitenkin olla lähtökohtaisesti ystävällinen ja ammattimainen. Tämä puolestaan vaatii pokerinaamaa, pitkää pinnaa ja usein myös tekohymyä. Journal of Occupational Health Psychology on esitellyt tutkimuksen, jonka mukaan asiakaspalvelutöissä väkisin hymyilevät ihmiset juovat vapaa-ajallaan enemmän alkoholia.
Tunteiden teeskenteleminen ajaa ihmiset usein turruttamaan negatiivisia tunteita ja stressiä alkoholilla. Tulosten mukaan mitä enemmän asiakaspalvelija joutuu työssään esittämään, sitä vähemmän hän pystyy kontrolloimaan alkoholinkäyttöään. Tutkimukseen osallistui 1.592 amerikkalaista asiakaspalvelijaa.