Mikroblogi Twitter kieltää poliittisen mainonnan yhteisöpalvelussaan 22. marraskuuta alkaen. Kielto koskee kaikkea politiikkaan liittyvää mainossisältöä maailmanlaajuisesti. Alustalla ei saa jatkossa julkaista esimerkiksi erilaisten ehdokkaiden vaalimainoksia.
Twitterin pääjohtaja Jack Dorseyn mukaan syy on yksinkertainen: poliittinen viesti tulee ansaita – ei ostaa. Tämä antaa kaikille tasavertaiset mahdollisuudet sanomansa läpi viemiseen ilman, että turvautuisi politiikan harjoittamiseen rahan avulla. Maksettua sisältöä ja sen oikeellisuutta on vaikeampi valvoa.
– Kysymys ei ole ilmaisunvapaudesta vaan näkyvyyden maksamisesta. Maksettu mainonta lisää poliittista näkyvyyttä, mikä voi johtaan merkittäviin seurauksiin, eikä välttämättä siten sovellu demokraattiseen ympäristöön, Dorsey twiittasi.
Yhdysvaltain presidentti Donald Trumpin kannattajat ovat arvostelleet päätöstä kovasanaisesti. Trumpin kampanjaryhmä sanoo Twitterin päätöstä erittäin typeräksi, koska yhteisöpalvelun sijoittajat menettävät satoja miljoonia dollareita. Heidän mukaansa poliittisen mainonnan kiellolla hyökätään suoraan republikaanien kimppuun.
We’ve made the decision to stop all political advertising on Twitter globally. We believe political message reach should be earned, not bought. Why? A few reasons…🧵
— jack (@jack) October 30, 2019
Twitter bans political ads in yet another attempt by the left to silence Trump and conservatives. Wouldn’t be surprised if @twitter lifted the ban after 2020.
Statement: pic.twitter.com/4ZdHGJw3js
— Brad Parscale (@parscale) October 30, 2019