Vuoden 2018 alussa voimaan astunutta uutta alkoholilakia edelsi kiivas debatti siitä nouseeko alkoholin kulutus merkittävästi vai ei. Lopulta kulutus laski, vaikka nelosoluet ja lonkero tulivat myyntiin ruokakauppojen hyllyille. Alko julkaisee vuosittain tiedotteen, jossa kerrotaan edellisen vuoden myyntitilastoja ja paljastetaan myydyimmät tuotemerkit.
Alkon tilastot paljastavat myös sen minkä tuotteiden osalta menekki on laskussa. Joulukuussa Alkon myynti laski viisi prosenttia edellisvuoden joulukuuhun verrattuna. Roseeviinit kasvattivat suosiotaan 12 prosenttia, glögit 11,7 prosenttia ja alkoholittomat juomat jopa 31,5 prosenttia. Kuluttajien kiinnostus alkoholittomia juomia kohtaan näkyy myös koko vuoden myyntien osalta.
Alkoholittomien juomien myynti koko vuoden osalta kasvoi viime vuonna peräti 12 prosenttia. Muiden tuoteryhmien osalta myynti laski. Alkoholittomia juomia ostettiin viime vuonna yhteensä 533 000 litraa kun esimerkiksi siidereitä ostettiin 468 000 litraa. Näin ollen alkoholittomien juomien myynti ohitti nyt ensimmäistä kertaa siiderien suosion. Näin ollen esimerkiksi terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen uhailut uuden alkoholilain tuhoisista seurauksista eivät pitäneet alkuunkaan paikkaansa.