Ihmiset tilaavat karanteeniaikana lääkkeet ja ruoat yhä useammin nettikaupasta. Samalla verkkorikokset yleistyvät. Nettikaupan luotettavuus tulee varmistaa ennen tilauksen tekoa. Asiakastieto Group on yksi Pohjoismaiden johtavista digitaalisten yritys- ja kuluttajatietopalveluiden tarjoajista.
Asiakastieto muistuttaa, että kolme nyrkkisääntöä pätee kaikkiin nettikauppatilauksiin. Verkkokauppahuijauksilta voi välttyä kiinnittämällä huomiota kaupan osoitteeseen, epäilyttäviin linkkeihin ja liian hyviin tarjouksiin.
1. Anna tietosi vain suojatuille verkkosivustoille
Salattu sivusto alkaa merkeillä https:, jossa S-kirjain osoittaa suojattua yhteyttä. Jos verkkosivun osoite alkaa vain http:-yhdistelmällä (ilman s-päätettä), on kyse avoimesta yhteydestä, jolloin sivustolle ei kannata syöttää henkilö- tai luottokorttitietoja.
2. Älä avaa tuntemattomia tai epäilyttäviä linkkejä
Yleinen tapa huijata ihmisiä on lähettää viesti, joka sisältää vaarallisen linkin. Viesti saattaa näyttää siltä, että se on lähetetty ystäväsi, yrityksen, pankin tai jopa viranomaisen sähköpostiosoitteesta. Jos viesti vaikuttaa epäilyttävältä, ota yhteyttä sen lähettäjään toista kautta, äläkä avaa linkkiä.
3. Liian hyvää ollakseen totta?
Erikoistilanteissa verkkosivustoille ilmestyy usein houkuttelevilla tarjouksilla. Tutki sivuston taustoja hakukoneen avulla. Rikolliset käyttävät yleisesti myös sellaista keinoa, että he lähettävät tilatun tuotteen sijaan rihkamaa.