Suomeen halutaan matkustajakäyttöön lyhyille reittimatkoille tarkoitettu sähkölentokone, joka olisi täysin päästötön. Sähkö tuotettaisiin esimerkiksi tuuli- tai aurinkovoimalla. Lentoasemayhtiö Finavia ja Helsingin Sähkölentokoneyhdistys ovat allekirjoittaneet yhteistyösopimuksen, jonka tavoitteena on saada Suomeen uuden sukupolven sähkölentokone.
Sähkölentokoneyhdistys on alan pioneeri paitsi Suomessa, myös Euroopan mittakaavassa. Suomen ensimmäinen sähkölentokone, kaksipaikkainen Pipistrel Alpha Electro (OH-U682) nousi ilmaan kaksi vuotta sitten Malmilla 31. heinäkuuta. Finaviasta tulee uuden konehankinnan päärahoittaja.
Jyväskylän yliopiston ja Australian Brisbanessa sijaitsevan Griffith Universityn yhteistyössä tekemän tutkimuksen mukaan sähkölentokone olisi Suomessa nopeutensa ansiosta suositeltavin matkustustapa yli neljän sadan kilometrin matkoilla. Kerroimme äsken AeroTEC ja MagniX -yhtiöiden yhteistyönä kehittelemästä eCaravan-sähkölentokoneesta, jolla lennettin hiljattain noin puolen tunnin ajan Yhdysvaltojen Washingtonin osavaltion yläpuolella. Lentokoneessa on yhdeksän paikkaa.