Somesovellus Clubhouse saavutti valtavan suosion – nyt Facebook haluaa sen apajille

Digi · Tim Isokivi

Viime vuonna lanseerattu Clubhouse-sovellus on kuluneiden kuukausien ajan kasvattanut suosiotaan erkittävästi. Sosiaalisen median sovelluksessa käyttäjät keskustelevat toistensa kanssa erityisissä huoneissa puheen välityksellä. Video-, teksti- tai kuvaviestejä siinä ei siis voi julkaista.

Clubhousea on kuvailtu eräänlaiseksi podcastien, etäkokousten ja Houseparty-sovellusten välimuodoksi. Sovellusta ei kuitenkaan toistaiseksi käyttämään kuka vain. Tällä hetkellä Clubhouseen pääsevät liittymään ainoastaan kutsun saaneet.

Monia ominaisuuksiaan kilpailevilta sosiaalisen median palveluilta kopioineen Facebookin on sittemmin kerrottu haluavan Clubhousen apajille. New York Post -lehti on uutisoinut yhtiön kehittelevän omaa sovellustaan, jossa käyttäjät käyvät keskusteluja puheen välityksellä erityisissä huoneissa. Myös Facebookin Clubhouse-tyylinen sovellus tai ominaisuus olisi ainakin alkuun tarkoitettu vain kutsun saaneille.