Suomessa on alkamassa uudenlainen kokeilu, jonka tavoitteena on edistää kansalaisten yhdenvertaisuutta hädän edessä. Sen myötä hätäilmoituksen voi tehdä myös viittomakielellä. Vuoden kestävä kokeilu alkaa tiistaina 15. kesäkuuta.
Kokeilu koskee kuuroja ja kuulovammaisia henkilöitä. Hätäilmoituksen voi tehdä suomalaisella viittomakielellä 112 Suomi -sovelluksella. Asiakas saa hätätilanteessa palvelussa videoyhteyden Kelan etäpalvelun viittomakielen tulkkiin, joka puolestaan avaa puheyhteyden hätäkeskuspäivystäjään.
Kelan osaamiskeskuksen päällikkö Mikko Toivanen kertoo tiedotteessa kyseessä olevan täysin uudenlainen palvelu, sillä hätäilmoituksen tekeminen ei ole aikaisemmin onnistunut viittomakielellä. Vaikka kyseessä on kokeilu, on se tarkoitettu todellisiin hätätilanteisiin. 112 Suomi -palveluun rekisteröityneet voivat jatkossakin tehdä hätäilmoituksen myös hätätekstiviestillä.