Kesän tavanomaista pidempi ja lämpimämpi hellejakso vaikutti suomalaisten kulutustottumuksiin. Nyt K-ryhmä on paljastanut, minkälaisia elintarvikkeita hellesesongin aikana meni parhaiten kaupaksi. Jäätelöiden ja virvoitusjuomien ohella ihmiset ostivat esimerkiksi marjoja, salaatteja, valmisruokia ja vitamiineja.
Hedelmä- ja vihannesosastoilta asiakkaiden mukaan päätyi marjoja, kirsikkatomaatteja ja yrttejä. Todellinen hittituote oli suomalainen varhaisessa vaiheessa kypsynyt mansikka, jonka myynti kasvoi jopa 85 prosenttia. Kotimaisen kirsikkatomaatin myynti kasvoi puolestaan 33 prosenttia.
Helleaallon myötä kiinnostus ja jaksaminen valmistaa ruokaa alusta loppuun pieneni, mikä näkyi valmisruokien suosiona. Kovassa kysynnässä olivat muun muassa salaattiateriat, keitot, kylmät leivät, kiusaukset, pastat, lasagnet, pakastepizzat, smoothiet ja tuoremehut. Kesähittejä olivat myös jalostetut salaatit, kaalit ja juurekset.
Suomalaisten grilleihin päätyi perinteisten pihvien ja fileiden lisäksi muun muassa erikoislihoja, katkarapuja ja kanavartaita. Suosittuja olivat myös siipikarja- ja vegemakkarat, ja esimerkiksi kasvispohjaisten pihvien kysyntä kasvoi.
Jäätelöiden myynti kasvoi heinäkuussa 50 prosenttia, ja erilaisten vesien myynti viime vuoteen nähden jopa 120 prosenttia. Hieman yllättäen myös vitamiinejä ostettiin helteiden aikana runsaasti. Vitamiinien myynti kasvoi 17 prosentilla ja urheiluvalmisteiden 12,5 prosentilla.