Monilla ruokakaupoilla on tapana myydä alennettuun hintaan tuotteita, jotka ovat päätymässä hävikkiin niiden lähestyvän parasta ennen -päivämäärän tai viimeisen myyntipäivän vuoksi. Niin kutsutut punalapputuotteet ovat suosittuja kuluttajien keskuudessa toisinaan tuntuvankin alennuksen vuoksi.
Suomessa vietetään parhaillaan kansallista hävikkiviikkoa, ja nyt S-ryhmä on paljastanut mitkä punalapputuotteet ovat suosituimpia. Kappalemäärissä mitattuna suosituimpia olivat etenkin ruisleivät, jauhelijat ja paistopisteen tuotteet, kuten riisipiirakat, croissantit ja lihapasteijat. Euromääräisesti punalaputettuina myydän eniten tuoreita kala- ja lihatuotteita, erityisesti lohifileitä, jauhelihoja ja kanafileitä.
Vuonna 2020 punalaputettuja tuotteita myytiin S-ryhmän ruokakaupoissa reilut 80 miljoonaa. Punalaputtamisen lisäksi elintarvikkeita lahjoitetaan myymlöistä myös hyväntekeväisyyteen. Tiedotteessa S-ryhmän tavoitteena kerrotaan olevan ruokahävikin puolittaminen vuoteen 2030 mennessä, ja viime vuonna ryhmän ruokakauppojen hävikki laskikin seitsemän prosenttia.