Kansainvälinen kosmetiikkamerkki on tuonut peilipintaisen selfiekopin Helsingin Kamppiin perjantaiksi ja lauantaiksi. Ympäri Pohjoismaita levittäytyvät selfiekopit ovat osa kampanjaa, jonka tavoitteena on kiinnittää huomiota siihen miten sosiaalinen media luo paineita erityisesti nuorille tytöille. Tutkimuksen mukaan muun muassa sosiaalista mediaa varten muokatut epärealistiset kuvat voivat vahingoittaa tyttöjen itsetuntoa.
Nuoret tytöt kokevat paljon paineita ulkonäkönsä muokkaamisesta sosiaalista mediaa varten. Jopa 10–13-vuotiaat tytöt muokkaavat ulkonäköään kuviin, joita julkaisevat itsestään. Osa tytöistä pitää tutkimuksen mukaan itseään kauniimpana sosiaalista mediaa varten muokatuissa kuvissa kuin oikeassa elämässä.
Käänteinen selfie -kampanjan avulla halutaan vaikuttaa selfiekulttuurin haitallisten vaikutusten torjumiseen nuorten tyttöjen parissa ja vahvistaa heidän itsetuntoaan. Selfiekopissa voi ottaa muokkaamattoman kuvan ja nähdä kauneutta sellaisena kuin se on, todellisena. Kopin pinta on peililasia ja se on tapetoitu kyselyn tuloksilla. Selfiekopissa voi vierailla 1.–2. lokakuuta Kampissa. Helsingin lisäksi selfiekopit löytyvät Tukholmasta ja Kööpenhaminasta.
– On surullista, että niin monet nuoret tytöt eivät ole tyytyväisiä itseensä ja tuntevat suurta painetta muokata selfieitään. Mielestämme on aika tehdä asialle jotain. Haluamme muuttaa kuvaa siitä, mitä ajatellaan kauniina. Selfiekoppi kiinnittää huomiota siihen, kuinka sosiaalisen median luomat paineet vahingoittavat nuorten itsetuntoa. Samalla se kannustaa omaksumaan käsityksen tosielämän kauneudesta, sanoo Unileverin Beauty & Personal Care -kategorian Pohjoismaiden markkinointijohtaja Ilse Siekkinen.