Vaikka kevät on jo pitkällä, on tälläkin viikolla koettu yöpakkasia aivan eteläistä Suomea myöden. Auton mottorin esilämmitys on ajankohtaista erityisesti paukkupakkasilla, mutta polttoaineen kulutusta ja päästöjä vähentävän toimenpiteen hyödyt ovat Autoklinikan mukaan huomattavia jo nollakeleillä.
Autoa ei edes tarvitse välttämättä pitää johdon jatkeena tuntikausia. Polttoaineen kulutuksen ja päästöjen vähentämisen lisäksi lämmityksellä on mukavuus- ja turvallisuusetuja. Sisälämmitin voi vähentää ikkunoiden huurtumista ja helpottaa niiden skrapaamista. Esilämmityksellä voi säästää myös rahaa.
Autoklinikan mukaan pikkupakkasilla jo 30-60 minuuttia on riittävä aika esilämmitykselle. Kahden tunnin lämmityssessiota tarvitaan yleensä lämpötilan laskiessa kymmenen pakkasasteen alapuolelle. Joissain autoissa käytössä on nopeamman lämmitysajan tarjoava polttoainekäyttöinen lämmitin, joka tosin kuluttaa akkuvirtaa.
Keväisillä nollakeleillä lämmitystä ei tarvita yhtä pitkään kuin sydäntalvella. Sähköautoa esilämmittäessä on syytä olla tarkkana, sillä lämmityslaite voi kuluttaa säästä riippuen akun varauksesta 15-20 prosenttia. Sähköautoa kannattaakin Autoklinikan mukaan esilämmittää auton ollessa latauksessa.
PS: Lue lisää autoista Jokamies.fi -verkkolehdestä.