Koronapandemia pakotti suomalaiset digiloikkaan. Nykyään jopa lääkärin palveluita saa etävastaanotolta. Etävastaanottojen räjähdysmäinen kasvu on vaatinut terveydenhuollon toimijoilta ketterää kehittämistä sekä asiakkailta asenteiden muuttumista.
– Terveystalossa on hoidettu jo miljoonaa asiakasta lääkärichatissa ja näistä 70 prosenttia on tehty koronapandemian aikana. Vauhti vain kiihtyy: esimerkiksi videovastaanottoja pidettiin ennen koronaa noin 200 kuukaudessa, nyt 6.000 viikossa, kertoo Terveystalon Digiterveyden liiketoimintajohtaja Lauri Saarivuori.
Tällä hetkellä etävastaanottoja tarjoavat erityisesti yksityiset lääkärikeskukset, mutta julkisen terveydenhuollon kiinnostus on kasvanut. Suomessa on pula terveydenhuollon ammattilaisista samaan aikaan, kun väestö ikääntyy ja hoitovaje kasvaa. Etävastaanottojen ansiosta pystytään hoitamaan entistä suurempaa joukkoa hoitoa tarvitsevia ihmisiä samalla määrällä terveydenhuollon ammattilaisia.
– Esimerkiksi chat-vastaanotot sopivat hyvin sellaisten asioiden hoitoon, jotka eivät välttämättä vaadi potilaan fyysistä tutkimista. Tällaisia ovat muun muassa naisten virtsatieinfektiot, silmätulehdukset, ihottumat ja flunssan oireet. Chat-lääkäri voi myös käydä läpi laboratoriotutkimusten vastauksia tai kirjoittaa lyhyen sairausloman äkillisessä lievässä sairastumisessa, kuvailee Terveystalon chat-palveluiden vastaava lääkäri, neurologi Emilia Tauriala.