Tänä vuonna lyhyet pyhät vaikuttivat siihen, että yhä useampi osti tuotteita, joilla ruoanlaitossa voi oikaista. K-ryhmän mukaan valmiiden vaihtoehtojen suosio kasvoi. Esimerkiksi konditoriatuotteista tuoreet leivokset ja kakut tekivät kauppansa.
Kalassa erityisesti pakasteesta myytävien mätien myynti lähti kasvuun jo ennen joulua, ja niiden myynti kehittyi hyvin myös jouluviikolla. Yhä useampi jätti kinkun paistamatta, ja osti valmiita kinkkusiivuja tai valmiiksi kypsennettyjä kinkkuja. Moni jätti myös riisipuuron valmistuksen väliin, ja valitsi valmiin vaihtoehdon.
Joululaatikoiden osalta laadukkaampien vaihtoehtojen myynti kasvoi perinteisiä laatikoita vauhdikkaammin. Yhä useampi valitsi myös palvelutiskiltä aterioita, kuten joululaatikoita, jolloin saa juuri itselle sopivan määrän. Kaupan omat välipala- ja take away -tuotteet olivat myös nousijatuoteryhmissä. Makeisissa yhä useampaa kiinnostavat hienommat ja rasioihin sekä kääreisiin pakatut konvehdit.