Koronan vaikutukset näkyivät vahvasti muun muassa muoti- ja urheilukaupassa. Korona-aika oli rankkaa etenkin muotikaupalle, mutta Muoti- ja urheilukauppa ry:n mukaan kuluttajien odotukset ennakoivat jo uutta nousua.
Muoti- ja urheilukaupan kuvaillaan kulkeneen viimeiset kaksi vuotta pandemian aaltojen mukana. Syksyllä alkanut elpyminen ja joulukauppa ennakoivat käännettä. Viimeisin korona-aalto hillitsi kysyntää tammi-helmikuussa, mutta etätyösuosituksen poistuminen avasi muotikauppojen ja varsinkin kivijalkakaupan ovia.
– Muotikauppa kohtasi korona-aikana sodanjälkeisen ajan pahimman kriisin, joten myönteisen vireen onkin jo aika puhaltaa, kertoo Muoti- ja urheilikauppa ry:n toimitusjohtaja Veli-Matti Kankaanpää tiedotteessa.
Muotiketjujen vaatemyynti kasvoi helmikuussa 11,6 prosenttia ja kenkien myynti 10,8 prosenttia. Laukkujen myynti kasvoi 20 prosenttia mutta on edelleen 31 prosenttia pandemiaa edeltävän ajan alapuolella.
Alalla valaa toivoa myös myyntikehitys muissa Euroopan maissa. Ongelmia puolestaan aiheuttavat edelleen tuotteiden saatavuus ja kansainväliset kuljetusongelmat.