Verohallinto muistuttaa, että somevaikuttajien, tubettajien ja bloggaajien pitää maksaa veroa paitsi saamistaan rahapalkkioista, myös alennuksista ja ilmaiseksi saaduista tuotteista. Esimerkiksi ilmaisesta hotelliyöstä tai tuotelahjasta pitää maksaa vero sen perusteella, mitä tuote tai palvelu maksaisi, jos sen ostaisi itse.
Veroa pitää maksaa myös tuotteista, jotka henkilö on saanut pyytämättä tai joita saaja ei ole esitellyt somekanavillaan. Poikkeus ovat kuitenkin tuotelahjat, joiden arvonlisäverollinen myyntihinta on enintään 50 euroa. Niistä ei tarvitse maksaa veroa, ellei ole sovittu, että ne ovat palkkiota näkyvyydestä.
– Osalle somevaikuttajista on selvää, että esimerkiksi tuotelahjoista pitää maksaa veroa, mutta ei varmasti kaikille. Valtaosa somevaikuttajista on nuoria ja nuoria aikuisia, joilla on vasta vähän kokemusta veroasioiden hoitamisesta. Siksi verotuksen pelisääntöjä on tärkeä tuoda esiin. Jos tuotelahjan antaneen yrityksen kanssa on sovittu, että tuote on palkkio näkyvyydestä, se on aina veronalaista tuloa, vaikka olisikin alle 50 euron arvoinen, sanoo johtava veroasiantuntija Kirsi Tuunala Verohallinnosta.
Toisaalta somesisällön tuottamiseen liittyvät menot voi vähentää sometuloista. Jos siis esimerkiksi ostaa älypuhelimen, jota käyttää puolet ajasta somesisällön tuottamiseen, puolet puhelimen hinnasta voi vähentää sisällön tuottamisesta saaduista tuloista. Jos somesisällön tuottaja saa tuotelahjoja tai etuja, niitä verotetaan tuotteen, palvelun tai alennuksen käyvän arvon mukaan. Käypä arvo on sama kuin tuotteen tai esimerkiksi pääsylipun hinta, jos tuotteen tai lipun ostaisi itse.
Esimerkki: Somevaikuttaja saa ilmaisen pääsylipun festareille ja lisäksi hotelli tarjoaa hänelle ilmaisen yöpymisen festariviikonlopun ajaksi. Pääsylipun arvo on 120 euroa ja hotelliviikonlopun arvo 350 euroa. Yhteenlaskettu arvo 470 euroa on somevaikuttajan ansiotuloa, josta pitää maksaa verot.