Viime aikoina on noussut yhä useammin esiin se, että sosiaalisen median vaikuttajat saattavat edustaa tiettyä ideologiaa tai yhteiskunnallista aatetta erilaisten järjestöjen tai yhteiskunnallisesti merkittävien tahojen palkkaamina. Samaa on tehty pidempään jo yritysten kanssa sekä tietysti omaa henkilökohtaista brändiään mainostaessa.
Samaan aikaan yhä useampi somen käyttäjä on ymmärtänyt, että sosiaalisen median kautta tapahtuva viestintä on yksipuolista ja sen tarkoituksena on ainoastaan saada näkyvyyttä tai vaikuttaa mielipiteisiin. Yhä harvempi suurella nimellä somea käyttävistä hyädyntää omaa tiliään enää pelkästään hassutteluun, yhteydenpitoon tai tavallisen elämänsä esittelyyn. Yleensä taustalla on motiivi rahan ja maineen kerryttämisestä tai jonkinlaisen aatteen edistämisestä tiettyjä mielikuvia tarjoillen.
Mallina ja influensserina työskentelevä entinen missi Sara Sieppi on nyt ottanut kantaa sosiaalisen median antamiin mielikuviin jo pelkästään kuvien asentoja tai kuvakulmia apuna käyttäen. Hän myöntää, että somessa olisi helppoa huijata ja johtaa harhaan. Osa ihmisistä uskoo kaiken, mitä heidän ihailemansa henkilö tekee ja etenkin nuoret netinkäyttäjät ovat vaaravyöhykkeellä.
– Kamerarullassa tuli vastaan tää kuva, jonka otin yhtä yhteistyöpostausta varten. En koskaan julkaissut sitä, koska musta se ois tuntunut siltä, et huijaan teitä, Sieppi tunnustaa.
– Halusin vaan muistuttaa siit tärkeästä seikasta, et somessa kaikki ei oo sitä oikeeta todellisuutta, jos sul on ollu esim. tänää jotenkin epävarma olo itestä ku selailet IGtä. Kattelin tossa peiliin ja huomasin, et aika tavallinen muijja siellä on, kun kroppa ei oo siinä päätä särkevässä kaariasennossa ja hyvä nii.