Kilpailu- ja kuluttajavirasto KKV esittää Maskun Kalustetalolle miljoonan euron seuraamusmaksua. KKV:n tiedotteen mukaan huonekaluketju luo kuluttajille kalusteiden markkinoinnissa mielikuvia suurista alennuksista harhaanjohtavin keinoin.
Kuluttaja-asiamiehen selvitysten mukaan Maskun mainoksissa ilmoittamat alennushinnat on laskettu hinnoista, joita yritys ei ole todellisuudessa koskaan perinyt. Huonekaluja on myyty alennus- tai tarjoushinnoilla noin 80-90 prosenttia myyntiajasta. Alennetuksi kutsuttu hinta on siis ollut voimassa lähes aina.
– Suurten alennusten tarjoaminen kuluttajille ei ole kiellettyä. Alennuksilla ei kuitenkaan saa luoda harhaanjohtavaa mielikuvaa suuresta, jopa yli tuhannen euron alennuksesta, jos tuotetta ei kuitenkaan käytännössä juuri lainkaan tarjota korkeammalla ns. normaalihinnalla, KKV:n tiedotteessa kerrotaan.
Kuluttaja-asiamiehen mukaan markkinointi on voinut johtaa ostopäätöksiin, joita kuluttajat eivät olisi tehneet ilman väitettyä alennusta. Markkinaoikeus on jo aikaisemmin tuominnnut Maskulle kieltoja kuluttajasuojalain vastaisesta alennus- ja tarjousmarkkinoinniksi ja antanut kiellon tehosteeksi uhkasakkoja.