Kamppailu suosituimman somepalvelun tittelistä käy kiivaana, eikä kärkisijalle pääseminen tarkoita siellä pysymistä. Vielä joitain vuosia sitten nuorten keskuudessa suosituimmaksi somepaveluksi nimetty Youtube on joutunut TikTokin syrjäyttämäksi.
TikTokin suosio alkoi Techcrunch-sivuston mukaan kivuta Youtuben edelle kesäkuussa 2020. Tuolloin 4-18 -vuotiaat viettivät TikTokissa keskimäärin 82 minuuttia päivässä, kun taas Youtuben tapauksessa päivittäinen minuuttimäärä oli keskimäärin 75.
TikTokin suosio on sittemmin vain kasvanut. Loppuvuodesta 2021 lapset ja teinit käyttivät keskimäärin 91 minuuttia TikTok-sisällön katselemiseen. Youtubea katseltiin sen sijaan ikäryhmissä enää keskimäärin 56 minuuttia vuorokaudessa.
Tiedot perustuvat Qustiodo-yhtiön analyysiin, jonka tiedot ovat peräisin 400 000 perheeltä. Techcrunchin mukaan luvut eivät tarkoita lasten katselevan kirjaimellisesti puolitoista tuntia TikTok-videoita ja tunnin Youtube-videoita päivittäin. Sen sijaan ne osoittavat, kuinka sometrendit ovat muuttuneet vuosien varrella.