Valtaosa suomalaisista uskoo, että maailma tarvitsee kiltteyttä. Fazerin tuoreen tutkimuksen mukaan suomalaiset kokevat vaalivansa kiltteyttä säännöllisesti, ja vastaajista 70 prosenttia sanoo tekevänsä kilttejä tekoja viikoittain. Etenkin yli 55-vuotiaat ajattelevat, että kiltteys kuuluu suomalaiseen identiteettiin.
– Hyvät teot voi aloittaa itsestään, sillä kiltteyttä voi myös opetella ja oppia. Pienelläkin pyyteettömällä eleellä voimme viestiä toisillemme sitä, mitä jokainen meistä tarvitsee: sinut on nähty ja olet arvokas!, painottaa psykoterapeutti Emilia Kujala.
– Paras keino lisätä hyvää, on laittaa se kiertämään. On jopa tieteellisesti osoitettu, että hyväntahtoisen teon todistaminen lisää motivaatiota hyviin tekoihin, Kujala sanoo.
Fazerin Sininen -suklaa juhlii tänä vuonna 100-vuotista taivaltaan. Kiltteys on Fazerin Siniselle tärkeä teema, sillä ilman ystävänpalveluksesta kiitoksena saatua reseptiä, ei rakastettua maitosuklaata olisi olemassakaan.