Sähköpotkulautojen määrä Helsingissä jatkanut kasvua ja kesällä 2022 Helsingissä oli enimmillään 18 000 yhteiskäyttöistä sähköpotkulautaa. Juurisyyhyn puuttuminen, eli vuokrattavien sähköpotkulautojen määrän rajoittaminen, voisi auttaa potkulautojen pysäköintiongelmiin, mutta kaupungin tulkinnan mukaan se vaatisi lainsäädännön muutosta.
Kesän 2022 aikana keskustassa testattiin uutta pysäköintimallia, yritysten omaa pysäköintipartiota ja kuvan ottamista pysäköidystä laudasta. Näistä toimenpiteistä sovittiin yhdessä yritysten kanssa keväällä 2022 ja pysäköintimallista päätettiin kaupunkiympäristölautakunnassa. Kaupungilla on tiedossa, että yritykset eivät ole pystyneet suoriutumaan lautojen siirroista riittävän hyvin.
– Pysäköintimallikokeilun tulokset eivät ole kaikilta osin valmiita, mutta kokeilu on osoittanut, että toteutetut pysäköintipaikat ei ole yksinään toimiva ratkaisu, jos kaupungilla ei ole mahdollisuutta säädellä lautojen ja kaupunkiin tulevien yritysten määriä, sanoo yksikön päällikkö Heikki Palomäki katu- ja liikennesuunnittelusta.
Sähköpotkulautojen määrän sääntely vaatisi kaupungin tulkinnan mukaan lainsäädännön muutosta niin, että yhteiskäyttöisten sähköpotkulautojen vuokraamisesta tehtäisiin luvanvaraista toimintaa. Luvan myöntäminen voisi siten tapahtua esimerkiksi kilpailutuksen perusteella.
Liikenne- ja viestintäministeriö selvittää kaupunkien toimivallan lisäämisen mahdollisuuksia asiassa, ja kaupunki käy aiheesta aktiivista keskustelua ministeriön kanssa. Kaudella 2023 varaudutaan kuitenkin toimimaan nykyisen vapaaehtoisuuteen perustavan sopimisen puitteissa.