Itä-Suomen yliopiston tekemän tutkimuksen mukaan koulujen arkkitehtuurilla on suuri vaikutus koulujen äänimaisemaan ja sitä kautta sekä oppilaiden että opettajien hyvinvointiin. Tutkimuksessa tarkasteltiin kahden modernin koulun ääniä ja niiden vaikutuksia. Tulosten perusteella avoimet oppimistilat voivat olla haastavia oppimiselle, koska äänet eivät tue lasten tarpeitaa.
Äänet vaikuttavat lasten ja oppilaiden hyvinvointiin. Se on ajateltua suurempi hyvinvointitekijä sekä oppilaiden että opettajien näkökulmasta, sillä koulussa vietetään iso osa päivästä. Hyvinvointi voi taas vaikuttaa koulumenestykseen, joka määrittelee lasten kohdalla myös olennaisesti heidän tulevaisuuttaan.
– Tulosten perusteella on selvää, että koulujen suunnittelussa pitäisi ottaa paremmin huomioon erilaisten oppijoiden tarpeet ja -rajoitteet, yliopistotutkija Elina Hytönen-Ng kertoo.
Äänet voivat salakavalasti kuormittaa ihmistä. Tutkimuksen mukaan täydellisyyttä hiljaisuutta ei enää tavoitella, mutta jatkuva kakofonia luo varmasti haasteita niin oppilaille ja opettajille. Melu on eri asia kuin oppimisesta syntyvät äänet.