Twitteriä muistuttavan somepalvelu Mastodonin käyttäjämäärä on kasvanut nopealla tahdilla parin kuukauden aikana. Avoimeen lähdekoodiin perustuvassa Mastodonissa voi julkaista maksimissaan 500 merkin pituisia julkaisuja. Twiittien sijaan niitä kutsutaan tooteiksi tai tuuteiksi.
Mastodonin käyttäjäkunnan kerrotaan kasvaneen jopa kahdeksankertaisesti viikkojen aikana. Palvelun perustaja Eugen Rochkon mukaan Mastodonilla oli lokakuussa noin 300 000 kuukausittaista käyttäjää. Nykyään niitä on 2,5 miljoonaa.
– Olemme innoissamme Mastodonin kasvusta ja siitä, että meistä on tullut tuttu nimi uutishuoneissa ympäri maailman. Aiomme parantaa järjestelmäämme vastaamaan uusia haasteita, joita nopea kasvu ja kysyntä aiheuttavat, Rochko kirjoitti blogissaan.
Mastodonin käyttäjämäärä alkoi kasvaa miljardööri Elon Muskin ostettua Twitterin syksyllä, sillä somejätin kokemat uudistukset eivät olleet monien mieleen. CNN-uutissivuston mukaan Twitterissä alettiin taannoin estämään Mastodoniin johtavia linkkejä. Sunnuntaina Twitter ilmoitti jo kieltävänsä kilpailevien somepalvelujen profiileihin johtavat linkit kokonaan, mutta päätös pyörrettiin siitä syntyneen kohun vuoksi.