Youtube toimii pitkälti mainoksilla tienatuilla dollareilla, mutta monia käyttäjiä jatkuvasti lisääntyvät kaupalliset tiedotteet ärsyttävät. Nyt yksi palvelun inhottu mainostyyppi on jäänyt viimein historiaan. Youtube-videoissa nähtiin aiemmin niin kutsuttuja overlay-mainoksia, jotka ilmestyivät käynnissä olevan videon alareunaan nelikulmion muotoisina palkkeina.
Tällainen mainos piti klikata erikseen pois ruudusta, joten ne aiheuttivat katsojille ylimääräistä vaivaa. Nyt mainosmuoto on siis jäänyt historiaan. Youtube paljasti päivityksen taannoin foorumillaan.
Youtuben mukaan overlay-mainosten toimivat vain pöytäkoneella katsottuina, ja yhtiö myös myöntää niiden häirinneen katsojia. Yhtiön mukaan uudistuksen vaikutus sisällöntuottajiin on kuitenkin minimaalinen. Yhtiö panostaa jatkossa muihin mainosformaatteihin. Mainosten määrä ei siis tule uudistuksesta huolimatta vähenemään Youtubessa.