Postilaitoksen alkuperäinen tehtävä oli toimittaa esimerkiksi kirjeitä lähettäjältä vastaanottajalle. Viime vuosien aikana olemme saaneet tietoomme lukuisia esimerkkejä siitä, kuinka Postin idea ja tärkein palvelu on mennyt pieleen. Nyt on huomattu, että osa Kevan henkilöasiakkailleen lähettämistä paperikirjeistä ei ole lähtenyt vastaanottajille.
Noin 5.000 kirjettä on jäänyt postittamatta 27.12.2022-13.3.2023 välisenä aikana. Syynä on Postin tietojenkäsittelyyn liittynyt virhetilanne. Asiakkaat saavat nämä kirjeet maaliskuun loppuun mennessä.
Kirjeet on lähetetty myös sähköisessä muodossa kaikille Kevan asiakkaille Omat eläketietosi -palveluun. Sähköiset kirjeet ovat saapuneet vastaanottajille ajallaan, ja ne ovat olleet koko ajan luettavissa Kevan sähköisessä Omat eläketietosi -palvelussa.
– Myöhässä lähetettäviin kirjeisiin liitetään saate, jossa kerrotaan virheestä. Saatteella kerrotaan myös, miten henkilön pitää toimia, jos myöhässä saapuva asiakirja on päätös, josta on mahdollista valittaa. Valitusaikaa ei lasketa alkuperäisen kirjeen lähettämispäivän mukaan, vaan uuden postituspäivän mukaan, Keva tiedottaa.
Keva on Suomen suurin työeläkevakuuttaja. Keva huolehtii julkisen sektorin eli kunta-alan, valtion, evankelis-luterilaisen kirkon, Kelan ja Suomen Pankin työntekijöiden eläkeasioista. Kevalla on noin 1,3 miljoonaa henkilöasiakasta.