Sähköpyörien kysynnän kasvaessa myös niiden tarjonta monipuolistuu, ja ensikertalaisen voi olla vaikea hahmottaa, mitä sähköpyörää valitessa kannattaa huomioida. Pyöräliitto kokosi sähköpyörän ostajalle asiantuntijavinkkejä sekä käytännön kokemuksia valintaa helpottamaan.
Pohdi, millaiseen ajoon ja maastoon olet hankkimassa pyörää. Sähköavusteisia pyöriä on saatavana lukuisiin eri tarkoituksiin, aina tavarapyöristä taittopyöriin ja lastenmalleihin. Esimerkiksi moottorin teho tai joustokeulan tarve riippuvat ajoympäristön ja -tavan asettamista vaatimuksista. Jos pyörää käytetään ympärivuotiseen arkiajoon, varmista, että siihen on saatavilla leveämmät talviajoon soveltuvat renkaat sekä tukevat täyspitkät lokasuojat.
Varmista kaupassa myyjän avustuksella, että pyörän runkokoko on sopiva. Oikean koon löytämiseksi tarvitset tiedot omasta pituudestasi ja jalkasi sisämitan. Jos perheessä eri kokoiset polkijat käyttävät samaa pyörää, varmista, että satulassa ja ohjaustangossa on riittävästi säätövaraa.
On tärkeää, että voimansiirto ja jarrut ovat laadukkaat, sillä sähköpyörä asettaa niille enemmän vaatimuksia pyörän tehon ja painon vuoksi. Sähköpyörän jarrupalat kuluvat tavanomaista pyörää nopeammin, ja ne on syytä vaihtaa useammin. Arvokas sähköpyörä on varkaille mieluisa saalis. Pelkkä akkukin voi lähteä pitkäkyntisten matkaan, jos akku on huolimattomasti kiinnitetty tai sen lukko on huono.
Jos pyörällä on tarkoitus ajaa pitkiä matkoja latausten välillä, kannattaa se huomioida akun kapasiteetissa. Joistain sähköpyörämalleista löytyy paikat kahdelle akulle. Suurin osa ei kuitenkaan tarvitse akkua, jolla voi ajaa 100 kilometriä enempää. Akkuja on kahdenlaisia: irrotettavia ja runkoon integroituja. Jälkimmäinen on hyvä vaihtoehto etenkin silloin, jos pyörää voi säilyttää ja akkua ladata lämpimissä sisätiloissa.
Irrotettava akku on näppärä silloin, jos asuu esimerkiksi kerrostalossa eikä pyöräkellarissa ole mahdollisuutta akun lataamiseen. Akun saa myös pois pakkaskeleillä, jos pyörän joutuu jättämään kylmään tai ulos säilytyksen ajaksi.
Sähköpyörän akku pitää uusia noin tuhannen lataussyklin jälkeen. Akku pysyy paremmassa kunnossa kun sitä käytetään enemmän eikä ladata joka kerta, jos akkukapasiteetista on kulunut vain vähän. Tyhjäksikään akkua ei kannata päästää.
Moottorin huoltoa lukuun ottamatta monet sähköpyörän huoltotöistä voi tehdä itse. On kuitenkin hyvä varmistaa, että pyörään on huolto- ja takuupalveluita saatavilla. Varsinkin moottorin on syytä olla tunnetun valmistajan tuote, sillä ilman huoltopalveluita sähköpyörästä tulee rikkoutuessaan romurautaa. Kaikki huoltoliikkeet eivät suostu korjaamaan mitä tahansa sähköpyöriä.
Sähköpyörä on iso investointi, ja laadusta joutuu maksamaan. Tyyris hinta kuitenkin palaa kotiinpäin miellyttävämpänä ajotuntumana ja näkyy osien laadussa.