Tuoreen selvityksen mukaan suomalaiset ovat vähentäneet vaatehankintoja ostovoiman laskun vanavedessä. Nyt ostetaan käytettyjä vaatteita ja korjataan vanhoja, jo kotoa löytyviä vaatteita.
Syynä on pienempi budjetti, mutta myös se, että vanhan vaatteen käyttöiän pidentäminen on ekologista ja järkevää. Muodin suurkuluttajat ostavat myös second handiä, koska se on muotia juuri nyt.
Muotia ei kuitenkaan monen yllätykseksi seurata somessa. Tämä käy selville Muoti- ja urheilukauppa ry:n sevityksestä, jonka mukaan ainoastaan neljä prosenttia vastaajista kertoi seuraavansa muotia somessa.
– Tekstiilien kestävän elinkaaren pidentäminen on sen sijaan kasvava trendi. Monet kansainväliset brändit ja kaupat perustavat second hand -alustoja, joiden avulla ne pääsevät kilpailemaan kasvavista second hand -markkinoista, S-ryhmän vastuullisuusjohtaja Nina Elomaa toteaa.