Hyiset pakkaskelit ovat näkyneet suomalaisten ostokäyttäytymisessä. S-ryhmän tiedotteen mukaan tuore myyntidata osoittaa suomalaisten ostavan nyt talvisia tuotteita. Prisman myyntidata paljastaa 40 asteen pakkasta kestävien lasinpesunesteiden ja tiivisteiden myynnin kaksinkertaistuneen edellisviikolla.
– Voisi sanoa, että talvi jälleen kerran yllätti autoilijat, sillä onhan tämä melko poikkeuksellista, kommentoi Prisman autotuotteiden myyntipäällikkö Marko Väänänen.
Myös lumiharjojen myynti nousi 40 prosenttia viime viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Ilmankostuttimia myytiin tammikuun ensimmäisinä päivinä kolminkertaisesti viime vuoden samaan ajanjaksoon verrattuna. Myyntipiikkejä on nähty myös talviurheiluvälineissä. Niiden myynti kasvoi uudenvuodenaaton jälkeen 60 prosenttia edellisvuoden samaan aikaan verrattuna.
Ahkioita ja liukureita on myyty 76 prosenttia, suksia 58 prosenttia ja hiihtosauvoja sekä -tarvikkeita 26 prosenttia vuodentakaista enemmän. Pitkien alusvaatteiden ja kerrastojen myynti kasvoi nopeasti 70 prosenttia. Toppavaatteissa on ollut jopa 90 prosentin kasvua.
– Lisäksi pilkki- ja lämpöhaalareita on myyty muutaman viime päivän aikana 5,5-kertainen määrä verrattuna vuodentakaiseen. Samoin lämpösaappaita on myyty 2,5-kertainen määrä, kertoi Prisman urheilutarvikkeiden ja jalkineiden myyntipäällikkö Anu Keskinen tiedotteessa.