Suomalaiset ovat makkarakansaa ja kulutamme vuosittain miljoonan makkaran verran lihatuotteita. Suomalaisten makumieltymykset vaihtelevat usein iän ja sukupuolen mukaan. Lapset pitävät useimmiten perinteisistä ja vähälihaisemmista grillimakkaroista, kun taas aikuiset mieltyvät lihaisampaan vaihtoehtoon.
K-Ryhmä on selvittänyt myydyimpien grillimakkaroiden kriteerit. Eniten huomiota kiinnitetään makkaran makuun. Se on tärkein valintaperuste, ja vaikuttaa ostopäätökseen 62 prosentilla suomalaisista. Toiseksi eniten vaikuttaa lihapitoisuus, sitten tuotteen hinta, neljäntenä kotimaisuus ja vasta viidentenä tulee tuotemerkki.
– Suomalainen valitsee makkaransa ajatuksella ja muiden asioiden kuin tuotemerkin perusteella. Tuttu tuotemerkki on nimittäin vasta viidenneksi tärkein makkaran valintaperuste. Sitä suurempi merkitys on muun muassa tuotteen kotimaisuudella ja lihapitoisuudella, joista jälkimmäinen on tärkeää erityisesti miehille, Keskon osto- ja myyntipäällikkö Kirsi Väistö tietää.